GESCHIEDENIS

 

Hier vindt je in het kort de verhalen over deze stations.

 

Uiteraard zijn aanvullingen of opmerkingen van jullie kant altijd welkom. Op Internet kun je nog meer en uitgebreidere informatie vinden. Typ maar eens Laser558 bij Google in. Ook dit deel van onze website is uitsluitend voor educatieve doelende gepubliceerd.*

MV. COMMUNICATOR was het zendschip van de volgde zeezenders:

Laser 730 kent zijn eigen historie. Hieronder geven wij in punten die geschiedenis voor jullie weer:

EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN LASER 730

**Eind 1983 gaat het schip (MV. COMMUNICATOR) voor anker in de Thames monding.

**Begin 1984 beginnen de tests met een antennedraad aan een ballon.

**Op 18 januari 1984, net voor middernacht wordt de eerste met helium gevulde ballon opgelaten.

**De dag hierna, op 19 januari 1984, zet men om 09:35 uur de 25 kW sterke zender aan. De zender levert het volle vermogen aan de 354 feet lange antenne en de frequentie is 729 kHz middengolf. Dit zijn de eerste “test “uitzendingen van Laser 730.

**Om 09:40 uur dezelfde dag wordt de zender terug uitgeschakeld omdat de antennekabel is gebroken en de ballon de vrije hemel heeft gekozen.

**Op 21 januari 1984, om 4 uur in de ochtend, wordt de tweede ballon opgelaten met een nieuwe - sterkere - antennekabel. Er wordt kort getest op 729 kHz met muziek van Led Zeppelin en The Beatles, waarna de zender wederom wordt uitgezet.

**Om 11 uur schakelt men de zender weer aan en wordt de officiële start van LASER 730 aangekondigd. De allereerste plaat is "Baby you're a rich man", natuurlijk van The Beatles.

**De dag daarna breekt echter opnieuw de antennekabel en is men wederom een $ 6000 dure ballon kwijt. De aandeelhouders beslissen om nog éénmaal $ 200.000 in het project te stoppen. Men besluit het ballonantennesysteem te laten voor wat het is en men bevestigt een T-antenne tussen de twee 40 feet masten van de MV.

**COMMUNICATOR. Het zendvermogen wordt ingesteld op 15 kW en testen gebeuren vanaf 13 februari 1984 tot 18 februari 1984. Het signaal is echter zeer zwak en men is nauwelijks te beluisteren in Londen.

**Pas op 4 maart 1984 zet men de zender nogmaals aan om de staat ervan te controleren. Men besluit om te wachten op hogere masten. Het was de laatste uitzending van LASER 730.

LASER 558 – ALL EUROPE RADIO

**In mei 1984 arriveren er eindelijk twee hogere masten die op 5 mei 1984 geïnstalleerd zijn.

**De dag daarna, op 6 mei 1984, begint men meteen met testuitzendingen via 558 kHz.

**Op 24 mei 1984, om 5 uur ’s morgens, gaat LASER 558 met een zendervermogen van 5 kW, officieel van start met 5 uur durende radioshows die gepresenteerd worden door Rick Harris, David Lee Stone, Jessie Brandon en Steve Masters.

Regelmatig zijn er knallende kurken van champagneflessen te horen, afgewisseld met slogans als: "All hits, All the time", "All Europe Radio", "The music is never more than one minute away"en lasereffects.

Het lasereffect bestaat uit een lange-korte-lange toon wat in maritieme termen betekend: "I want to communicate" (= Ik wil communiceren). Hierbij is óók de geel-blauwe vlag, die bevestigd is aan een van de masten van het zendschip een belangrijke factor. Deze draagt visueel ook de boodschap (=Ik wil communiceren op 558) van LASER 558 uit.

Er komt zelfs een LASER LOVER ROADSHOW, waarbij illegaal aan land gebrachte dj’s van het zendschip van Laser558 op deze shows draaien. Dat gebeurt tot groot ongenoegen van in het bijzonder de Britse overheid.

 De populariteit van LASER 558 neemt echter steeds meer toe. Met bijna 9 miljoen luisteraars is Laser 558 het best beluisterde station van Europa.

**Vanaf 27 mei duren de programma's elk 4 uur. Dat komt omdat er een nieuwe deejay aan boord is. Het is Paul Dean die vroeger ook al eens radioprogramma's op zee gemaakt heeft voor Radio Northsea International (RNI) onder de naam Paul May.

**Op 12 juni 1984 komen er zelfs 2 Britse TV ploegen aan boord om de deejay's te interviewen. Ook heeft LASER 558 een contactadres voor fanmail en één van de eerste kaarten die men ontvangt is afkomstig van niemand minder dan Paul McCartney.

**Op 16 juni 1984 moet LASER 558 echter uit de lucht wegens zenderproblemen, die pas op 22 juni opgelost zijn. De Britse overheid is echter nog steeds van mening dat LASER 558 en illegaal station is.

Mede door de enorme publiciteit en populariteit van LASER 558 begint de Britse overheid met acties tegen het station. Dat gebeurt eerst via advertenties waarin te lezen valt dat het verboden is voor Britse onderdanen om medewerking te verlenen aan zeezenders.

Vervolgens bewaakt men de kustlijn om de bevoorrading te bemoeilijken.

Al snel doet het gerucht de ronde dat LASER 558 met financiële moeilijkheden te kampen heeft en dat het leven aan boord saai is.

Na 2 maanden komt er een wisseling van deejays. Eén ervan is Tommy Rivers, die al vlug een populaire jongen wordt. Rivers vult zijn vrije tijd aan boord met het schrijven van zijn eindejaarsthesis voor de Universiteit van Wisconsin USA, die handelt over "Luisteronderzoek en radiostations".

**Op 23 november 1984 moet de zender om 18:30 uur uitgeschakeld worden wegens antenneproblemen. LASER 558 heeft blijkbaar te kampen met zowel technische als financiële problemen. Het blijkt dat de zendmasten van een dusdanige kwaliteit zijn dat die niet geschikt zijn voor gebruik op volle zee.

LASER IS ONE

**De eerste verjaardag van het station op 24 mei 1985 wordt gevierd met vele prijsvragen tijdens echt feestelijke programma's.

**The DTI

De Britse regering zet het spionageschip van de DTI in tegen de zeezenders
Radio Caroline, Radio Monique en LASER 558. Het dertig meter grote Britse schip arriveert op 9 augustus 1985 in de internationale wateren.

De bedoeling is om alle bevoorradingsschepen te registreren, zodat deze vervolgd kunnen worden.

Regelmatig wordt de toegang van fans tot het schip verboden en in oktober 1985 vertelt de kapitein van de MV. COMMUNICATOR aan bezoekers dat de bevoorrading nergens op lijkt. "Als dit volgende maand nog hetzelfde is dan vaar ik naar Nederland" aldus kapitein Patrick Paternoster.

**Begin november steken er regelmatig zware stormen op boven de Noordzee. De nieuwe en onervaren deejays aan boord doen het station geen goed tijdens deze dagen. LASER 558 is dan ook zeer regelmatig uit de lucht.

**Op 5 november 1985 is de laatste plaat "Ready for the World".

**De dag hierna, op 6 november 1985,  besluit de kapitein van de MV. COMMUNICATOR om koers te zetten naar de Britse haven Harwich.

**Onder begeleiding van het Britse DTI-schip komt het in de haven aan op 8 november 1985. De Britse autoriteiten nemen de boot echter niet in beslag. Reden hiervoor is dat het schip vaart onder Panamese vlag en eigendom is van een Amerikaanse maatschappij.

LASER HOT HITS – THE HOTTEST HITS

**Eind november 1986 is Laser Hot Hits geboren.

**Op 16 november 1986 om 3 uur in de nacht wordt stilletjes het anker gelicht. Op eigen kracht vaart de MV. COMMUNICATOR  naar Knock John Deep, 15 zeemijl uit de kust van Groot-Britannië.

De nieuwe eigenaars verklaren meteen dat men opnieuw radio-uitzendingen wil brengen vanaf 1 december 1986 via 576 kHz. De voormalige frequentie 558 kHz is immers in gebruik genomen door Radio Caroline.

**Men houdt woord want even voor 18 uur op de 1ste december 1986 is er een draaggolf waarneembaar op de 576 kHz middengolf. Enkele uren later is er een eerste gesproken testuitzending met John Anthony. De daarop volgende dagen test men nog verder en wordt het vermogen opgedreven van 12 naar 22 kW.

**De eerste officiële uitzending van LASER HOT HITS gaat van start op 7 december 1986.

Het gaat op en neer met het station. De nieuwe eigenaars hebben uitzenden vanaf zee blijkbaar onderschat. Regelmatig is LASER HOT HITS uit de lucht wegens verandering van ankerplaats, storm, technische problemen, enz. en tot overmaat van ramp is er net na nieuwjaar een zware storm.

**De voorste zendmast van de "MV COMMUNICTOR" breekt af op 5 januari 1987. Het het zal duren tot 24 januari 1997 voordat LASER HOT HITS terug in de lucht is met een vermogen van amper 2 kW.

**Het laatste signaal wordt gehoord op 20 april 1987. Hierna zwijgt de zender.

**Rond 25 april 1987 wordt de MV. COMMUNICATOR opnieuw naar Engeland gesleept en aan de ketting gelegd.

Vervolgens gaat het schip de MV. COMMUNICATOR  nog naar Portugal en hierna naar Nederland om daar dienst te doen voor de zenders : Holland FM, HitRadioVeroncia 1224 , Q the Beat.

Hierna wordt de MV. COMMUNICATOR verkocht aan een Engelse organisatie die de MV. COMMUNICATOR naar Orkney in Engeland laat brengen om daar dienst te doen voor een lokale zender The Supperstation. Deze zendt met een tijdelijke vergunning uit.  

**In 2006 is het zendschip de MV.Communicator gesloopt.

*Bron: o.a. Radiovisie e.v.a.